Do zadań Wydziału Zarządzania, Administracji i Bezpieczeństwa należy w szczególności:
-
prowadzenie spraw związanych z organizowaniem i technicznym przygotowywaniem posiedzeń zarządu wraz z zapewnieniem obsługi jego posiedzeń;
-
prowadzenie spraw związanych z organizowaniem realizacji uchwał i decyzji zarządu, w tym prowadzenie odpowiedniej korespondencji, rejestrów itp.;
-
sporządzanie dla Wydziału Finansowo-Księgowego informacji dotyczących obecności na posiedzeniach zarządu członków zarządu będących radnymi;
-
opracowywanie propozycji zmian statutu i regulaminu stosownie do potrzeb i bieżących zmian w przepisach prawa, projektów regulaminów oraz innych wewnętrznych aktów normatywnych starosty dotyczących wdrażania statutu i regulaminu, a także spraw organizacyjno – porządkowych, wraz ze sprawowaniem kontroli nad ich wdrażaniem
i realizacją, z wyłączeniem regulaminu pracy i innych wewnętrznych aktów normatywnych starosty dotyczących prawa pracy i spraw pracowniczych;
-
inicjowanie działań i koordynowanie pracami skierowanymi na usprawnienie pracy starostwa
i terminowej realizacji jego obowiązków wobec organów powiatu;
-
ewidencjonowanie, analizowanie i przechowywanie oświadczeń majątkowych oraz innych oświadczeń i informacji wymaganych przepisami prawa składanych staroście przez osoby do tego zobowiązane, umieszczanie oświadczeń majątkowych na powiatowej stronie Biuletynu Informacji Publicznej oraz opracowywanie projektów corocznych informacji starosty,
o jakiej mowa w ustawie, a także sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem terminów do składania tych oświadczeń, ograniczeń i zakazów wynikających z ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne oraz innych ustaw;
-
wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej i jednolitego rzeczowego wykazu akt;
-
prowadzenie rejestru indywidualnych upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez starostę do załatwiania spraw w jego imieniu, a także rejestru upoważnień i pełnomocnictw udzielanych przez zarząd;
-
prowadzenie rejestru porozumień i umów zawieranych przez
-
prowadzenie kroniki powiatu;
-
prowadzenie rejestru wewnętrznych aktów normatywnych starosty;
-
prowadzenie kontroli dotyczących organizacji i funkcjonowania komórek organizacyjnych,
a w szczególności dotyczących ich organizacji i funkcjonowania w kontekście aktualnych regulaminów wewnętrznych i indywidualnych zakresów czynności pracowników, stosowania instrukcji kancelaryjnej, w tym jednolitego rzeczowego wykazu akt, w ramach wszczynanych i prowadzonych spraw, przestrzegania procedury administracyjnej w ramach prowadzonych spraw z zakresu administracji publicznej, realizacji zarządzeń starosty;
-
inicjowanie i koordynacja prac w zakresie organizowania i funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu, przygotowywanie projektów odpowiednich zarządzeń i innych dokumentów w tych sprawach, monitorowanie jego funkcjonowania;
-
prowadzenie spraw związanych z planowaniem i koordynacją działalności kontrolnej
w starostwie i jednostkach organizacyjnych powiatu;
-
prowadzenie bieżącej analizy materiałów pokontrolnych i przedkładanie wniosków staroście;
-
prowadzenie rejestru skarg i wniosków oraz postępowań wyjaśniających
w sprawach skarg i wniosków kierowanych do starosty, a także koordynowanie prac związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków, z wyłączeniem skarg dotyczących działalności zarządu, starosty i kierowników jednostek organizacyjnych powiatu;
-
sprawowanie funkcji koordynacyjnych w zakresie załatwiania skarg i wniosków przez poszczególne wydziały i jednostki organizacyjne powiatu, sporządzanie zbiorczych informacji i analiz stosownie do potrzeb starosty, zarządu i rady;
-
planowanie i koordynowanie problematyki szkoleń, dokształcania i doskonalenia pracowników starostwa;
-
prowadzenie Punktu Obsługi Interesanta - zwanego dalej Punktem Obsługi;
-
utrzymywanie stałej współpracy z administracją rządową, w szczególności w zakresie dokonywania ocen i analiz funkcjonowania struktur samorządu terytorialnego, zakresu
i stopnia ich finansowania, proponowania zmian w podziale administracyjnym;
-
organizowanie, przygotowywanie i administracyjne zabezpieczenie spotkań starosty
z parlamentarzystami, przedstawicielami administracji rządowej, samorządowej i innych jednostek współpracujących i współdziałających z organami powiatu i starostą w realizacji ich zadań;
-
organizowanie i realizowanie pod nadzorem Pełnomocnika d.s. wyborów prac związanych
z przygotowywaniem i przeprowadzeniem wyborów do rady powiatu, sejmiku województwa i referendów powiatowych, w tym zapewnienie warunków materialno-technicznych i obsługi powiatowej komisji wyborczej oraz utrzymywanie stałej współpracy z właściwą delegaturą Krajowego Biura Wyborczego;
-
prowadzenie i realizacja zadań starosty wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony, a w szczególności dotyczących:
-
organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji na terenie powiatu,
-
organizowanie zadań mobilizacyjnych związanych z przygotowaniem i rozwijaniem akcji kurierskiej na terenie powiatu,
-
obrony cywilnej,
-
współdziałania z administracją wojskową w zakresie określonym przepisami prawa;
-
opracowywanie regulaminu organizacyjnego na czas wojny, a także innych wewnętrznych aktów normatywnych starosty w razie wystąpienia takiej okoliczności oraz wystąpienia innych nadzwyczajnych stanów kryzysowych;
-
prowadzenie spraw dotyczących reklamowania żołnierzy rezerwy dotyczących pracowników starostwa i radnych rady powiatu;
-
prowadzenie spraw należących do właściwości starosty wynikających z ustawy – Kodeks cywilny, w tym przyjmowanie ostatniej woli spadkobiercy – testamentu allograficznego oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie kodeksu cywilnego, a dotyczących rzeczy znalezionych;
-
prowadzenie ewidencji i zbioru publikatorów aktów prawnych, a także ewidencji i zbioru aktów prawa miejscowego w wersji papierowej i elektronicznej oraz zbioru uchwał rady;
-
przygotowywanie projektów organizacyjno-prawnych rozwiązań w zakresie zadań wynikających dla starosty z ustawy o ochronie danych osobowych oraz koordynacja prac związanych z rejestracją zbiorów danych osobowych i prowadzenie centralnego rejestru zbiorów danych osobowych zgłoszonych do rejestracji do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych;
-
gospodarowania składnikami majątku ruchomego starostwa wchodzącego w skład mienia powiatu z zachowaniem trybu i sposobu określonego przez odpowiednie organy powiatu,
w tym jego nabywaniem i zbywaniem;
-
prowadzenie spraw związanych z ubezpieczaniem mienia, o którym mowa w punkcie poprzedzającym, jego ewidencjonowaniem, inwentaryzowaniem, rozliczaniem;
-
administrowanie budynkami starostwa, zapewnianie warunków materialno - technicznych dla sprawnego funkcjonowania starostwa, w tym prowadzenie inwestycji, remontów, bieżącej konserwacji obiektów oraz dokonywanie zakupów materiałów i sprzętu na jego potrzeby;
-
prowadzenie spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy i ochroną przeciwpożarową, organizowanie szkoleń pracowniczych w tym zakresie;
-
wykonywanie obsługi kancelaryjnej w starostwie, prowadzenie sekretariatów;
-
prowadzenie ewidencji obwieszczeń i ogłoszeń urzędowych oraz utrzymywanie tablic ogłoszeń urzędowych w starostwie;
-
organizacja i zapewnienie bezpieczeństwa fizycznego i ochrony mienia starostwa, w tym fizycznej ochrony informacji prawnie chronionych, monitoringu wizyjnego i ochrony elektronicznej stosownie do wymagań wynikających z odpowiednich planów i zarządzeń starosty;
-
prowadzenie spraw związanych z zabezpieczaniem informacji wizualnej o starostwie, zabezpieczaniem na potrzeby starostwa i ewidencjonowaniem pieczęci i stempli, tablic informacyjnych, szyldów itp., gospodarowanie drukami wraz z prowadzeniem ewidencji druków ścisłego zarachowania;
-
gospodarowanie taborem samochodowym;
-
prowadzenie archiwum zakładowego i gospodarowanie jego zasobami zgodnie
z odpowiednimi przepisami prawa;
-
prowadzenie zakładowej działalności socjalnej wynikającej z ustawy o zakładowym funduszu socjalnym i wewnętrznych uregulowań;
-
realizacja zadań należących do starosty, a związanych z przygotowaniem starostwa, jego obiektów i terenu do sytuacji wystąpienia nadzwyczajnych zagrożeń;
-
kierowanie i koordynowanie przygotowań i realizacji przedsięwzięć z zakresu zarządzania kryzysowego i ochrony ludności na terenie powiatu, wynikających z odpowiednich ustaw,
w tym ustawy o zarządzaniu kryzysowym, ustawy o stanie klęski żywiołowej i innych ustaw;
-
opracowywanie planów operacyjnych ochrony przed powodzią;
-
organizowanie szkolenia w zakresie obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego i ochrony ludności oraz sprawowanie nadzoru nad szkoleniem prowadzonym w jednostkach samorządowych powiatu;
-
inicjowanie i koordynowanie prac związanych z utworzeniem oraz funkcjonowaniem Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego, Komisji Bezpieczeństwa i Porządku oraz innych zespołów z zakresu zarządzania kryzysowego, ochrony ludności i obrony cywilnej przewidzianych w przepisach prawa wraz z prowadzeniem obsługi kancelaryjnej tych podmiotów;
-
organizowanie stanowiska kierowania i zapasowego miejsca pracy oraz planowanie, bilansowanie i aktualizowanie potrzeb starostwa w zakresie jego wyposażenia w sprzęt
i środki zapewniające ciągłość pracy stanowiska kierowania w zapasowym miejscu pracy
i stanowisku kierowania;
-
koordynacja opracowań planów ochrony oraz ewakuacji dóbr kultury i innego mienia
na wypadek zagrożenia zniszczeniem;
-
opiniowanie projektów prawa miejscowego dotyczących obrony cywilnej i mających wpływ na realizację zadań obrony cywilnej;
-
ustalenie wykazu instytucji państwowych, samorządowych przedsiębiorców i innych jednostek organizacyjnych oraz społecznych organizacji funkcjonujących na terenie powiatu przewidzianych do prowadzenia przygotowań i realizacji przedsięwzięć w zakresie obrony cywilnej;
-
kontrolowanie i nadzorowanie wykonania zadań obronnych w jednostkach samorządowych powiatu w zakresie wynikającym dla starosty z odpowiednich ustaw;
-
realizacja zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej, organizacji i funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego na terenie powiatu, a także zadań starosty wynikających z ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym;
-
realizacja zadań w sprawach zwierzchnictwa nad powiatowymi służbami, inspekcjami,
i strażami oraz zadań określonych ustawowo w zakresie porządku publicznego
i bezpieczeństwa obywateli na terenie powiatu;
-
prowadzenie spraw związanych z rozwojem informatyki w starostwie, komputeryzacją obsługi ludności i realizacją innych zadań wynikających w szczególności z ustawy z dnia
17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
-
zabezpieczenie ciągłości funkcjonowania infrastruktury informatycznej, organizowanie okresowych przeglądów, napraw i remontów;
-
prowadzenie ewidencji zakupionych pod potrzeby starostwa programów i licencji
na użytkowanie programów komputerowych;
-
zabezpieczanie i nadzór nad przestrzeganiem praw autorskich w stosunku do programów użytkowych eksploatowanych w starostwie;
-
udział w organizowaniu szkoleń wewnętrznych dotyczących obsługi i eksploatacji sprzętu komputerowego;
-
udzielanie pomocy i doradztwa przy realizacji przez komórki organizacyjne zadań związanych z wykorzystywaniem specjalistycznych oprogramowań informatycznych;
-
zapewnienie ochrony systemów teleinformatycznych, w których są przetwarzane informacje niejawne w zakresie wynikającym z odpowiednich wewnętrznych aktów normatywnych starosty – współdziałanie w tym zakresie z Biurem Rady i Ochrony Informacji, jako komórką wiodącą w realizacji tego zadania;
-
udział w pracach realizowanych przez komórkę organizacyjną właściwą w sprawach ochrony informacji niejawnych związanych z zarządzaniem ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych, w szczególności
z szacowaniem ryzyka;
-
utrzymywanie oraz administrowanie, w ramach odpowiednich zarządzeń starosty, internetowego serwisu informacyjnego oraz powiatowej strony Biuletynu Informacji Publicznych, a także wdrażanie i stosowanie, ustalonych w przepisach prawa, standardów zabezpieczeń treści informacji publicznych udostępnianych w biuletynie;
-
prowadzenie spraw związanych z konsekwencjami prawnymi dla członków zarządu wynikającymi z nie złożenia w terminie oświadczenia majątkowego, oraz naruszenia przepisów ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne;
-
wykonywanie innych zadań określonych w regulaminie oraz wynikających dla wydziału
z zarządzeń i decyzji starosty.